We współpracy z AI krótkie i esencjonalne podsumowanie byłoby takie, iż szkolenie EY „Zarządzanie projektem prawnym w praktyce” prowadzone przez Artura Jóźwiaka obejmowało następujące kluczowe zagadnienia:

  1. Definicja projektu: Omówienie, czym jest projekt, w tym jego tymczasowy charakter i cel wytworzenia unikalnego produktu, usługi lub rezultatu.
  2. Projekty prawnicze: Przykłady projektów prawniczych, takich jak: fuzje/przejęcia, uzyskiwanie decyzji administracyjnych np. środowiskowych, inwestycyjnych (działalność w specjalnej strefie ekonomicznej) oraz uruchamianie działalności spółek (prawny onboarding).
  3. Korzyści z podejścia projektowego: Optymalizacja czasu i kosztów, uporządkowanie działań, przejrzystość oraz unikanie przeładowania pracą.
  4. Metodyki zarządzania projektami: Przegląd podejść takich jak: AGILE, Prince2, PMI, CCPM, Lean Management oraz Six Sigma.
  5. Etapy realizacji projektów: Procesy od zgłoszenia pomysłu na projekt, przez analizę biznesową i wykonawczą, realizację, aż po zamknięcie projektu.
  6. Ograniczenia w projektach prawnych: Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na realizację projektów, takie jak zmieniające się prawo, brak zasobów czy konflikty w zespole.
  7. Planowanie projektów: Tworzenie karty projektu, określanie celów, zakresu, ryzyka, zasobów, harmonogramu, planu komunikacji, budżetu oraz zarządzanie zmianą.
  8. Zarządzanie ryzykiem: Identyfikacja, analiza i priorytetyzacja ryzyk oraz działania zapobiegawcze i minimalizujące skutki ryzyk.
  9. Zarządzanie zespołem projektowym: Tworzenie zespołów, przypisywanie ról i odpowiedzialności, etapy tworzenia się zespołu oraz zasady równowagi w zespole.

Dodatkowo chat AI na moje prompty – Co jest szczególnie ważne w tej materii?  – zwrócił uwagę na tworzenie zespołu projektowego.

Wyjaśnił, podając kilka powodów, dlaczego jest to tak ważne:

1. Efektywność realizacji projektu:

Zaleta: Dobrze zorganizowany zespół projektowy może znacząco zwiększyć efektywność realizacji projektu, dzięki jasnemu podziałowi ról i odpowiedzialności.

2. Komunikacja:

Zaleta: Skuteczna komunikacja w zespole projektowym jest kluczowa dla sukcesu projektu. Regularne spotkania i jasne kanały komunikacji pomagają w szybkim rozwiązywaniu problemów.

3. Motywacja i zaangażowanie:

Zaleta: Zespół projektowy, który jest zmotywowany i zaangażowany, jest bardziej skłonny do osiągania celów projektu. Wspólne cele i odpowiedzialność zbiorowa mogą zwiększyć motywację.

4. Zarządzanie ryzykiem:

Zaleta: Zespół projektowy może skutecznie identyfikować i zarządzać ryzykiem, dzięki różnorodnym perspektywom i umiejętnościom członków zespołu.

5. Innowacyjność:

Zaleta: Zespół projektowy może wprowadzać innowacyjne rozwiązania, które mogą poprawić efektywność i jakość realizacji projektu.

Podsumowując dodał AI, tworzenie zespołu projektowego jest niezwykle ważne dla sukcesu projektu, ale wymaga odpowiedniego zarządzania, aby uniknąć potencjalnych problemów.

W zakresie jak powyżej zgadzam się z podsumowaniem i dodałabym, że wspominany klucz do sukcesu w tym zakresie to faktycznie tylko i aż odpowiednie zarządzania zespołem. A zarządzenie to przede wszystkim świadomy swojej roli PM. Jeśli dodatkowo będzie on łączył wspieranie zespołu z myśleniem strategicznym, czujnością operacyjną i dobrą komunikacją blisko mu będzie do lidera, a to może zespół wznieść na już zupełnie inny poziom. To zbieżne z moimi obserwacjami, choć akurat AI o tym milczało. Może kryło się w to zawsze obecnym kolejnym pytaniu: „Czy chciałbyś dowiedzieć się więcej (…)?”.

A co do tego konkretnego szkolenia to zdecydowanie było warto tak dla meritum jak i dla wartości dodanej (dzięki super grupie uczestników i atmosferze tworzonej przez prowadzącego). Uważam, że najciekawsze i najwartościowsze poza agendą, prezentacją, czystą treścią szkoleniową jest to co wybrzmiewa między uczestnikami, inne perspektywy, dzielenie się doświadczeniami, tu rodzą się inspiracje, pomysły, czy nawet wyzwania.

Ja ze szkolenia wynoszę w szczególności:

– rozumienie znaczenia bufora czasowego i odpowiedniego nim zarządzenia,

– sposoby na określanie ryzyk w projekcie i magię pytania „WHY x 5?” (z serii złote a skromne, tu proste a skuteczne),

– rolę i doniosłość krytyka wartościującego dla pracy zespołu (mało lubiana funkcja choć tak niezbędna, aby nie zwieść się magii jednej narracji / stanowiska),

– konieczność określenia (umówienia się) co jest końcem projektu, oraz

– unikanie rozwiązywania problemów tylko przy biurku (zasada jak na budowie – idź w teren, porozmawiaj z osobą najbliżej problemu, ustal co naprawdę jest problemem).